Monday, March 8, 2010

Memampatkan fail (Compression)

Apakah Itu Memampatkan Fail?

Memampatkan fail merupakan satu kaedah pemampatan atau pengurangan saiz fail kepada saiz yang lebih kecil supaya lebih mudah dikendalikan. Pengurangan saiz amnya adalah antara 30 - 50%. Terdapat beberapa software yang digunakan untuk memampatkan fail iaitu seperti Winzip, ARJ dan WinRAR. Dalam sesuatu imej digital, resolusi dan bit depth akan memberikan kesan kepada saiz sesuatu fail. Apabila sesuatu saiz fail atau imej terlalu besar kaedah pengurangan saiz fail hendaklah digunakan agar ianya tidak terlalu banyak menggunakan ruang dan tidak sukar untuk dipindahkan serta diproses. Perkara ini boleh dipenuhi dengan mengecilkan atau mengurangkan dimensi pixel, merendahkan bit serta memampatkan fail.

Bagaimana Memampatkan Fail?

Kaedah penggunaan WinRAR Window dari Windows Explorer adalah kaedah yang selalu digunakan untuk memampatkan satu fail atau beberapa fail sekaligus menjadi satu fail.
Langkah-langkah memampatkan fail dengan kaedah WinRAR.
i. Cara pertama ialah dengan menekan butang kanan tetikus pada nama fail dan pilih ‘add to....rar’ (nama fail) yang ingin dimampatkan.
ii. Cara kedua ialah dengan;
a. membuka WinRAR dari Desktop atau start program.
b. Tetingkap WinRAR akan kelihatan dan klik butang add.
c. Kemudian masukkan nama fail atau browse melalui browse button pada nama arkib.
d. Pilih RAR pada archive format dan normal (biasanya menjadi pilihan) pada compression method.
e. Tekan butang OK.

Sumber :

http://www.faq.shopfactory.com/kb/question.php?ID=34

0 comments:

Post a Comment